Saturday 12 March 2011

New HOME

Rumah Baru
Dengan kesibukan di Yaman ni, berlakunya demonstrasi, berlakunya perselisihan pendapat antara kerajaan dgn pro-kerajaan dan pelbagai berita di Malaysia tentang Yaman, alhamdulillah kami semua selamat disini dalam keadaan macam nie pon kami bleh pindah rumah…heheheJ

Balik jer dari kelas aritu, baru saya dpt tahu drpd Mamu yg akan berpindah ke rumah baru, lebih besar , lebih cantik,harga sama dan mungkin tuan rumah lebih baik daripada sebelum nie..
Dialog sket
Mamu:wan, ana dapat daah rumah baru hargalbih kurang dgn rumah kita jaa, besaq, cantik gila aar dan dekat dgn farzah pulak(stesen teksi) memg senang ahh untuk hampa….apa pndapat hang(anta)?
Wan:ana ok jer,kalo semua setuju ana on jer, bler pindah?
Mamu:esok,siap la barang2 hampa, habis kemas jaaa ana panggil lori teruiis…
(cewah skrip pule kat cnie)

Alhamdulillah,segalanye yg dirancang berjalan dgn lancar, syukran ya  allah, dalam masa 1 hari dah habis kemas, cume ade sket2 tempat yg ditinggalkan, kalau sape bace nie memg dpt tekanye lah….dah duduk bujang semestinya dapur…

DAPUR, selalunya kalau sembang dgn umi saya, umi saya mesti kata, “abang, mcm mana la keadaan rumah, dapur dan bilik awk kalau duduk bujang tue”.betul kata umi, memang susah kalau nak kekalkan kebersihan dapur,kalau dah duk bujang nie, yg rajin, memang akan rajin tapi yg rajin tu x mesti lamanye, kalau die sorang jer kemas…boring+tension gakkan…fenin-fenin kalau ade orng mcm nie kalau la diorang nak kawen nnti, mcm manelah rumah  diorang…..(cewah)

Bangun jer pagi cuti hari jumaat baru nie, saya terus bertekad ke dapur untuk mengemas(semangat mana dtng ntah) nak masuk dapur jer, dgr bunyi ‘kelentang –kelentung’,  alhamd, ade juge orng mengemas, ingat saya sorang, teruk juge kalo mengemas sorang-sorang jahh.. saya ambil bahagian saya, dan sebuah mesin yg bernama PETI AIS.
 
Kalau bukak peti ais tue,
peti ais yg baru dibersihkan
 x yah cakap la memg mcm-mcm bau ade, rase mcm nak spray perfume jer,hehehe…kemas memg kemas barang-barang dalam peti ais nie, cume bende-bende yang tertumpah x dilappkan balik,cisss, budak-budak nie!!!

Tengah-tengah lap,keluarkan barng dan memberus(main jah) teringat pule kat Umi, kenapelah semasa kt umah dulu x pernah terfikir untuk mengemas peti ais umi, basuh pinggan, kemas dapur, pernah jer tapi kenapalah saya x pernah terfikir untuk menyelongkar dan membersihkan peti ais umi,Ya allah berdosanya aku, terlintas jer dalam hati, “Ya Allah,jike nyawa-ku kau panjangkan lagi, engkau sempatkanlah untukkku menolong  umi-ku untuk  menambah tugasku mengemas bahagian ini”

Terasa sangat terasing bagi diriku disaat ini, bahagian lain aku menolong kemas, tapi kenapa aku x menyentuh atau mengosek peti ais ini,jike umi terperasan dan terasa dgn tersalah langkah sikap=ku ini….maafkan abang yer umi……..

umi-ku juge selalu berpesan,abang, jike awk inginkan isteri yg rajin, awk kena-lah rajin,jike awk inginkan isteri yg baik,awk juge kena-lah baik dan jike awk inginkan isteri yg sifat,akhlak-nya dan segala budi pekertinya diredhoi allah, awk pun kenalah menjadi yg terbaik di depan yg esa-Allah S.W.T.

InChaAllah-umi, abang akan cube jadi yang terbaik, umi pon kenalah tolong doakan untuk abang yer agar sentiasa x lupekan perintah dan larangannya.

 

No comments:

Post a Comment